Myanmar

TACHILEIK



14 hb Jun 2011. Selasa - Konvoi tiba di pintu sempadan Mae Sai, Thailand kira-kira jam 3.30 petang dan harus menyeberangi ke Tachileik, Myanmar hanya dengan berjalan kaki kerana pekan tersebut terletak bersebelahan pintu sempadan.


Pekan Mae Sai yang bersempadan dengan Tachileik

Konvoi akan berada di pekan Myanmar ini sekadar beberapa jam sahaja dan memang dari awal lagi perancangan ke Myanmar sebegitu kerana negara ini merupakan satu-satunya negara yang tidak membenarkan langsung kenderaan negara asing memasuki negara mereka.


Pintu sempadan Myanmar

Kenderaan konvoi terpaksa diletakkan di sebelah sempadan Thai dan anggota konvoi harus bergerak dengan berjalan kaki. Tambahan pula pintu masuk ke Tachileik ini mengenakan syarat meninggalkan posport di pos imigrsen mereka dan membawa pas masuk sempadan sementara yang dikeluarkan oleh mereka dengan bayaran RM50.00.


Permit masuk sementara

Ini kemungkinan kerana pihak Myanmar tidak mengizinkan rakyat negara asing untuk melepasi ke China melalui Tachileik yang berjarak kurang dari 100 km sahaja.


Pekan Tachileik yang terletak di Golden Triangle

Anggota konvoi tidak melenggahkan masa, terus berjalan kaki kira-kira 15 minit untuk melawat masjid Nur Islam dan beramah mesra dengan iman mesjid tersebut iaitu ustaz Amanullah Jamalludin.


Berjalan kaki ke masjid
Pintu masuk ke masjid Nur Islam di Tachileik
Masjid Nur Islam
Imam masjid yang fasih berbahasa Melayu
Wajah masjid dahulu dan sekarang di dalam foto
Bergambar bersama Iman

Semasa konvoi tiba tadi kedengaran beberapa kanak2 bermain di bawah perkarangan mesjid, ini mungkin kerana di kawasan ini sukar mendapatkan kawasan untuk kanak-kanak bermain. Anggota konvoi sempat bemesra dengan mereka.


Bergambar bersama anak-anak muslim di masjid
Anak muslim yang bermain di masjid

Selesai sahaja urusan di masjid, konvoi sempat melawat ke pasar di pekan Tachileik sebelum keluar dari Myanmar pada jam 6.00 petang.


Sungai yang memisahkan antara Tachileik dan Mae Sai

Konvoi hanya berada sebentar di negara Myanmar akan tetapi telah memenuhi hasrat seperti yang dirancangkan terlebih awal. Seterusnya konvoi akan kembali semula ke Thailand meneruskan ke lokasi selanjutnya sebelum pulang ke Malaysia dalam jangka masa beberapa hari sahaja.


Selamat tinggal Myanmar



Berita menarik di Utusan : Myanmar negara terakhir dilawati JWJ2

CATATAN LAIN Malaysia 1 I Thailand 1 Cambodia Vietnam I Laos 1 I China I Laos 2 I Thailand 2 Myanmar I Thailand 3 I Malaysia 2 I Diari-JWJ I